enverdim

El poder transformador de l’infant sobre el seu entorn.

En el context educatiu actual, on es prioritza l’atribució de significat als aprenentatge per part dels infants, no hem de perdre mai de vista el poder transformador del nen sobre el seu entorn.

L’aprenentatge significatiu està actualment en boca de tots. Aprendre de forma significativa vol dir que l’infant trobi un sentit a l’aprenentatge, que sigui conscient d’allò que aprèn a l’escola i per a què ho aprèn.

El poder transformador de l'infant

Si els docents podem mostrar-li als nostres alumnes el potencial transformador de les activitats que fem a classe, tenim molt de guanyat.

Resumint: si els infants veuen que el seu treball és capaç de modificar el seu entorn, aprenen més i millor. Per això a l’escola Nausica ens agrada dir que la clau de l’educació és despertar i transformar el món.

Com a exemple de dinàmica transformadora, tenim Enverdim Barcelona, impulsat inicialment pel Jordi Magrinyà, projecte al qual l’escola s’ha unit.
Què pretèn?

Fer d’aquesta ciutat un lloc més verd, més net, més bonic, menys sorollós i en definitiva millor.

Com?

Augmentant el nombre de plantes presents a les finestres i balcons de les cases de la gent.

Les plantes, agents importantíssims en la fixació del carboni a la Terra, són per tant les protagonistes del projecte.

Què van fer els nens de l’escola?

Produir esqueixos de plantes, transplantar-los i lliurar-los en adopció, plantats en petits testos fabricats i decorats amb materials reciclats.

Es van alliberar prop de 200 esqueixos acompanyades d’un petit targetó amb les instruccions per cuidar les plantetes (geranis, arbres de jade, cintes…) convidant als veïns del barri a emportar-se-les a casa per tal de cuidar-les, fer-les créixer, i crear nous esqueixos que compartir amb el seu entorn, tot seguint la cadena d’enverdiment.

Infants transformadors de l'entorn

Hom pot desconfiar o, fins i tot posar en dubte la capacitat real de transformació de l’entorn que té un infant petit.

En un món globalitzat on el poder transformador es troba en mans dels grans lobbies a l’ombra de les societats, poden realment els nens i les nenes canviar el món?

Els infants transformador de l'entorn

Nosaltres ho tenim clar: els grans canvis són la suma de petites iniciatives que, aliniades degudament, són capaces de decantar la balança i fer d’aquest món un lloc millor.