La qüestió és únicament saber LLEGIR?

Llegir és un procés complex per a la nostra ment. Avui, a partir dels avenços en neuroeducació sabem que gaudir dels beneficis de la lectura i, en consequència millorar els aprenentatges, no depèn únicament en saber decodificar unes lletres.

Hem d’afegir l’emoció, augmentar desde petits el vocabulari i donar-los espais perquè parlin i es comuniquin, tant a l’escola com a casa.

La lectura és una font de plaer

A partir d’aquestes premises, a la Nausica ens esforcem perquè el cervell dels infants assimilin que la lectura és una font de plaer i sabem que aconseguir aquesta fita provocarà lectors i lectores de per vida.

Per involucrar-los en la lectura de manera activa ens hem de transformar en agents actius, fent-los preguntes sobre la història que estem llegint, els dibuixos que veuen, el que imaginen… així podem saber què entenen, què pensen, com ho viuen.

llegir

Paper de l’adult

Per aquest motiu, la lectura en veu alta es torna essencial. Els adults, ja siguin familiars o docents, són un model pels alumnes.

Si veuen els adults llegir habitualment i gaudir d’aquests moments de lectura, disposant de contes i llibres tant a casa com a l’aula, és molt més probable que sentin curiositat i desenvolupin l’hàbit lector.

Els espais de lectura de l’escola

A totes les aules de l’escola Nausica donem preferència a la creació d’espais de lectura acollidors, tranquils i agradables.

Fomentem que els nens i nenes associïn la lectura amb una sensació de benestar que els motivi a repetir i, a més, evitem estímuls exteriors i en facilitem la concentració per aconseguir una bona comprensió lectora.

Per aconseguir-ho, prepararem racons a l’aula o als passadissos del centre, on poden trobar contes i llibres que els cridin l’atenció, fent de la biblioteca escolar un lloc atractiu per a ells.

Cadascú té el seu nivell de lectura. L’objectiu és desenvolupar una agilitat lectora
millorada, però, sobretot, buscar aquells llibres que captivin la nostra atenció i ens impulsen a progressar.

A l’escola, disposem d’una biblioteca de classe que considerem un tresor compartit, i l’ampliem amb llibres personals que ens han entusiasmat especialment i que deixem als demés durant un temps.

llegir

El valor dels llibres

Atribuïm un valor significatiu als llibres, reconeixent-los com a eina clau per al
desenvolupament personal i intel·lectual.

A més, mantenim cura dels llibres que compartim, creant un entorn que fomenta el respecte i l’amor per la lectura.

A través d’aquesta pràctica, no només millorem les nostres habilitats lectoras, sinó que també enriquim la nostra comunitat educativa amb una varietat de perspectives i coneixements.

Així, la lectura es converteix en un viatge compartit cap a la descoberta i l’aprenentatge constant.

Llegir per un mateix és una fita agosarada, però no oblidem que també hem de buscar estratègies creatives per fomentar la lectura amb els més grans, com involucrar germans grans en la lectura als més joves o utilitzar enfocaments més dinàmics, com ara obres de teatre.

Així, llegir en veu alta pels demés ens fa actius dins la comunitat i ens converteix en missatgers d’històries, aventures i emocions que embadaleixen a qui els escolta.

Aquest intercanvi ens empodera, fomenta la diversitat de lectures i el creixement col·lectiu, fet que ens encanta viure amb tots i cadascun d’ells i elles.

Llegir