Activar el criteri i el pensament divergent

Per activar el criteri i potenciar el pensament divergent, els alumnes s’enfronten a reptes, es fan preguntes, decideixen que volen fer, com ho volen fer i saben perquè ho volen fer.

En el nostre projecte pedagògic, els aprenentatges s’acompanyen d’assemblees, xerrades, activitats grupals i individuals i sorgeixen reflexions col·lectives i personals.

Un exemple del que fem a l’escola Nausica és el següent:

A partir de la senzilla proposta de com ens hem de disfressar per Carnaval, en quina disfressa penseu?

Creem debat, xerrem, donem les nostres opinions i ens escoltem i en conseqüència, es decideix sortir de regals. Tothom està d’acord i molt motivat.

Ara és el moment de dissenyar i posteriorment confeccionar  la disfressa del nostre grup, la nostra disfressa.

Pensament divergent

Creem debat i  xerrades, ens hem d’escoltar, no tenim por a dir o donar la nostra idea i/o opinió.

Repte, per què fem la disfressa? La fem perquè és carnestoltes.

Com fem la disfressa? Han arribat unes caixes per fer la disfressa.

Com la podem fer?, ens posem a dins?, fem com una motxilla?…

Pensament divergent

Sorgeixen activitats grupals i individuals fent la disfressa.

Pensament divergent

Donen idees: Podem escriure a la capsa felicitats Nausica? I quan cantem la cançó dels regals podem saltar i ensenyar l’escrit?

Escriure

En aquest exemple real apareixen molts conceptes típic del pensament divergent i dels aprenentatges significatius on el més important i sobretot, els infants són els protagonistes dels seus aprenentatges.

Carnaval