El joc: instrument d’aprenentatge

Dins de la diversitat de metodologies existents en l’entorn escolar,  n’hi ha una, el joc que, com a eina metodològica, indubtablement és un important instrument d’aprenentatge molt versàtil i complert:

• És aplicable a qualsevol àrea de l’ensenyament;
  • És adaptable a totes les edats i diferents nivells maduratius i cognitius;
  • És un tipus d’activitat lúdica, amb la qual, sense adonar-se’n, els infants estan adquirint un munt de coneixements, destreses i habilitats.
  • És un facilitador del desenvolupament i l’educació de l’infant.
  • És una activitat fonamentalment social que facilita el coneixement d’un mateix i dels altres.
  • Contribueix a la socialització i a la transmissió de valors.
  • Contribueix al desenvolupament integral de l’infant.
  • Dona l’oportunitat de cometre encerts i errors i aprendre’n d’ells, ajudant a entendre que l’error és part del procès.
  • Permet a l’infant desenvolupar el seu llenguatge.
  • Promou el plaer de la descoberta, despertant emocions en trobar-nos amb sorpreses.

El joc

Hi ha una gran diversitat de jocs

És poden classificar  depenent de:

La capacitat que desenvolupen:
  • Psicomotor (jocs sensorials i perceptius, jocs motors)
  • Cognitiu (jocs de manipulació i construcció, jocs d’experimentació, jocs d’atenció i memòria, joc lingüístics, jocs imaginatius)
  • Social (jocs simbòlics, jocs de regles, jocs cooperatius)
  • Afectiu (jocs de rol o dramàtics, jocs d’autoestima) actius, de moviment, de reconeixement, de lluita de sobretaula, tradicionals, online…

La intervenció de l’adult:

Depenent de la intervenció que fa l’adult, trobem el joc lliure, el dirigit i el presenciat.

L’espai físic on es realitza:

Segons l’espai, trobem els d’interior i d’exterior.

La dimensió social:

En aquí trobaríem el joc solitari, el joc paral.lel, el joc associatiu, el joc cooperatiu, el joc socialitzat i l’espectador, quan l’infant observa el joc dels altres, però no hi participa de forma activa.

El número de participants:

Tenint en compte el nombre de participants, en trobem que són per practicar i gaudir-ne en grup, i d’altres per jugar en parelles o individualment.

El material que s’usa:

Aquí tindríem els jocs amb o sense suport material

El grau de desenvolupament de l’infant en un moment donat, condicionarà el tipus i la manera de jugar, doncs els jocs evolucionen amb l’edat.

El joc a l’escola

A l’escola, ens trobem activitats de joc per tot arreu, com per exemple:

• A l’àrea d’Educació física
  • A l’àrea de llengua
  • A l’àrea de matemàtiques
  • A l’àrea de llengües estrangeres
  • A l’àrea de música
  • A l’hora de l’esbarjo

Els infants aprenen amb major facilitat a través del joc, perquè estan predisposats a l’activitat lúdica i s’hi dediquen amb plaer, per tant, què important és que el joc formi part de les nostres vides!