ELS NOUS PRINCIPIS DE L’ESCOLA NAUSICA

Aquests nous principis de l’escola Nausica volen ser una guia propera, clara i concisa, de la mirada que té l’escola sobre l’educació en la que creiem i que dia a dia tenim la voluntat de transmetre als infants que donen sentit a tota la comunitat educativa que som.

Tenim el desig de compartir-los amb vosaltres, per tal que ens coneixeu en més profunditat i gaudiu, d’una escola petita, que fa 80 anys.

Principi 1

1- La clau de l’educació és despertar i canviar el món.

Estem en un món canviant, líquid i mediatitzat i per poder-lo transformar hem de prendre la iniciativa. Com ho hem de fer? Sabent el què, el perquè i el com.

Per tal d’aconseguir transmetre aquesta actitud positiva i lluitadora, hem de qüestionar les falses creences, els prejudicis i estereotips. Per sostenir i fomentar aquesta manera d’educar és necessari i imprescindible treballar amb l’objectiu d’activar el criteri propi. Potenciem el pensament divergent i treballem per obrir la mirada.

Aquestes eines que utilitzem a l’escola són bàsiques per estar preparats pel futur, fent que els nostres alumnes s’enfrontin a reptes, permetent-los fer-se preguntes i deixar-los decidir el què volen, com ho volen i sabent perquè ho volen.

Aquests aprenentatges els acompanyem amb xerrades, debats, activitats grupals i individuals i reflexions col·lectives i personals. A la Nausica posem en marxa tots els mecanismes necessaris per anar-nos formant com a ciutadans actius d’una societat que necessita gent d’empenta, iniciativa i ganes de menjar-se el món.

Així és com afrontem tots els aprenentatges: des de la convicció que l’educació ha de qüestionar-se, implicar-se i establir camins que ens portin a nous horitzons.

2- És propera i familiar, sempre comptem amb tu!

Cada matí et rebrem amb un somriure i un: Bon dia! Com estàs? En que et puc ajudar?.

A la porta de l’escola, sempre hi trobareu la directora rebent els infants i acomiadant-se de les famílies, atenta a qualsevol dubte, comentari i informació que li vulgueu comunicar.

A la Nausica volem ser una segona llar. Tenim molt present que els infants passen moltes hores a l’escola i ens proposem cada dia un repte: que el somriure que els hi dediquem sigui un missatge de vincle, una invitació a sentir-se com a casa i a trobar-se còmodes, acollits i lliures.

El tracte sempre és directe i proper i tots, personal docent i no docent, coneixem el nom de cadascú dels alumnes, ens coneixem totes les veus i estem presents a tota hora pel que calgui. En marxar a casa volem que el comiat a la família sigui del tot sincer i us il·lusioni per tornar l’endemà amb la mateixa alegria que s’ha entrat.

Tenim la voluntat de fer-te sentir com a casa, és per això que per a nosaltres és molt important que t’apropis i experimentis la calor, l’amabilitat i l’alegria amb què vivim l’experiència de compartir-ho tot. L’escola és de tothom que hi participa, però sobretot dels infants que la fan possible.

3- Ser mestre és acompanyament i molta passió.

Un bon mestre ha de deixar empremta. Una empremta subtil, sincera i profunda. Aquella que sorgeix de l’escolta, l’amabilitat de tracte, l’acompanyament en els descobriments.

Som molt conscients que tenim una sort immensa i un privilegi únic de compartir amb els infants la descoberta del món. Som els impulsors de procurar que es llencin a buscar noves aventures sense que prenguin mal i, si se’n fan, saber-los abraçar i respectar les seves pors i alegries.

Tenim la certesa que el futur és construeix des de viure el present amb la confiança, el respecte i l’amor que es mereixen i és per tot això que els mestres tenim el deure de seguir-nos formant sense descans, perquè som el seu referent i el que nosaltres transmetem és el que ells aprenen.

La nostra feina és vocacional i això fa que personalitzem cada família i cada infant, tenint molt clar que és el centre de tot, el tresor que s’ha de protegir i potenciar. Per tant, la nostra responsabilitat és crear la voluntat de voler aprendre i aquesta és la motivació que mitjançant la cognició i l’emoció hem de saber fer arribar als nostres alumnes.

4- Els idiomes ens fan universals

Creiem que la comunicació verbal és un dels tresors més grans que tenim a l’escola i és un dels trets fonamentals per conquerir el món. És per això que posem tota la força i interès en l’aprenentatge en català com a element vertebrador i llengua pròpia de l’escola.

El castellà està present en les hores específiques de cada curs i àrea i està implícit en el nostre dia a dia.

L’anglès és la llengua que ens permet connectar-nos en un món en constant moviment i canvi. Cada cop tenim més alumnes de tots els continents i el fet de tenir cada dia anglès els ajuda a integrar-se molt més de pressa, ja que és una llengua parlada amb molta naturalitat des de les classes específiques on s’imparteix, fins als menjadors, passadissos i patis.

Fomentem aquesta diversitat lingüística creant obres de teatre que s’estrenen per celebrar les nostres tradicions com “Els pastorets” o “La llegenda de Sant Jordi”, però també contes tradicionals i populars i les seves múltiples versions, per posar uns exemples.

La música i les cançons tradicionals de cada país fan que els concerts que preparem siguin plurilingües i tothom se senti representat. Les llengües són font de comunicació i en unir-nos ens fan créixer i obrir-nos al món.

5- L’educació en valors i emocions els dona ales per volar ben alts i ser ells mateixos.

Som emoció sempre i sabem que l’autoconeixement mou universos sencers. Sabem també que l’aprenentatge cognitiu necessita l’aprenentatge emocional i dels valors universals que ens fan persones de deures i drets.

Els aprenentatges ens provoquen emocions: alegria, por, frustració, curiositat, sorpresa. Aquestes esdevenen estats d’ànim que queden associats a aprenentatges concrets i a l’hora queden sustentades per uns valors.

És així com enfoquem la pedagogia, compartint amb els infants com ens sentim, què pensem, què desitgem i què volem per arribar a trobar camins que ens ajudin a comprendre.

Les tutories que és fan setmanalment ens permeten concretar totes aquestes sensacions, emocions i sentiments que ens ocupen la vida. Creant activitats, dinàmiques i jocs podem arribar a gestionar totes les emocions i tots els valors que ens fan persona.

La base de tota l’educació escolar se sustenta en el plantejament transversal que les emocions ens ajudaran a aprendre millor o pitjor depenent de l’empatia, l’escolta i la comprensió que hi dediquem. Per nosaltres aquesta mirada és vital.

L’atenció col·lectiva a l’hora de gestionar qualsevol desencadenant emocional dins l’aula, o l’atenció en privat, de tu a tu, quan les circumstàncies ho requereixen, estan a l’ordre del dia.

Ens importa molt com està cada infant en concret i també en el rol social, és per això que ens fem presents perquè ens tinguin sempre que ho necessitin i sàpiguen que hi som sempre.

6- Apliquem metodologies diverses per infants únics

Cada nena i nen gaudeix d’unes habilitats i capacitats pròpies, és per això que mirem de fer surar el talent de cadascú per tal de fomentar l’autoestima que farà que tinguin aprenentatges sòlids i significatius.

Posem en òrbita les metodologies que cada mestre creu més adient per al moment i grup que està tenint dins l’aula, des de l’eterna Montessori fins al recent mètode matemàtic d’Innovamat. Utilitzem, recuperem, adaptem o reinterpretem mètodes pedagògics vàlids per fer un aprenentatge concret.

El treball per projectes és la metodologia més transversal que ens permet abraçar diferents maneres de fer, sabent que els camins són infinits i que seran els nens qui ens aniran donant el tret de sortida, les preguntes concretes i el tancament, quan així ho necessitin. És d’aquesta manera que fem aprenentatges significatius: escoltant la seva voluntat, il·lusions i desitjos per fomentar uns aprenentatges sòlids i amb valor propi.

7- La creativitat els obre les portes al futur

La creativitat consisteix a trobar solucions a problemes de maneres originals i diferents. Trencar el pensament quadriculat i saber-lo desmuntar ens proporcionarà la flexibilitat i el canvi de mirada necessària per descobrir camins divergents al coneixement propi, tant el concret com l’abstracte.

A l’escola no seguim llibres de text, sentim que en necessitaríem tants com curiositats tenim per aprendre tot el que volem saber. La creativitat en l’aprenentatge ens ha de servir per sentir-nos capacitats per il·lustrar-nos a partir de les fonts que cada situació requereix i és per això que a l’hora de fer un projecte dissenyem els nostres propis mapes d’aprenentatge que ens porten cap a l’infinit.

Fem una pausa? Aquí mengen sa, casolà i molt bo!

Qui ens prepara cada dia un menú equilibrat, fet amb tota la cura i la delicadesa que requereix una alimentació sana? Són en Quique, la Susana i l’Ivan, els nostres cuiners.

Cada matí es lleven ben d’hora per portar-nos a taula els productes més frescos i de temporada, cuinats amb professionalitat, coneixement dietètic i molt d’amor.

Coneixen les intoleràncies, al·lèrgies, creences i peculiaritats de cada nena i nen i es desviuen per tenir sempre els plats preparats i calentets, ja que els infants que es queden a dinar tenen clar que és una estona sagrada perquè alimentar-se bé són les piles per seguir amb l’energia plena d’alegria i felicitat.

Els nostres tres cuiners ho saben prou bé i per això no es cansen d’escoltar les propostes familiars i les felicitacions que reben per l’excel·lent tracte, proper i resolutiu i la bona cuina que demostren fer a cada àpat.

8- Per viatjar lluny, la millor nau és un llibre.

Llegir és un dels aprenentatges més gran que els infants fan a l’escola. Representa un esforç rellevant que marca un abans i un després en la comprensió del món.

És per aquest motiu que impulsem als nostres nens i nenes a viure amb intensitat, coneixements i creativitat les infinites perspectives calidoscòpiques que ens regalen els llibres.

Per atrevir-nos a explorar, investigar, experimentar, imaginar i construir a través de les il·lustracions i lletres cal fer-se amic dels llibres i comprendre que tenir la possibilitat de posar-nos a la pell de mons reals i ficticis, passats i futurs, ens permet navegar pels aprenentatges més extraordinaris que mai no hauríem somiat.

Passar aventures, adquirir coneixements i tenir la oportunitat de posar-nos a la pell dels altres ens fa pensar, sentir, empatitzar i créixer.

Sense moure’ns de l’aula (o sí) ens llencem de cap a l’infinit amb un llibre entre les mans per conquerir el món, compartir-lo i viure’l durant tots els dies escolars, ja que cada dia dediquem rigorosament una estona a la lectura.

És un hàbit que adquirim des de petits i a mesura que anem creixent el tenim integrat i elles i ells mateixos ens demanen l’estona de lectura. És un dels moments per interioritzar i connectar amb un mateix i de deixar fluir la màgia que ens aporta cada llibre.

Cada aula té la seva pròpia biblioteca que alhora engrandim periòdicament depenent del projecte que s’estigui creant.

Entre aules tenim la voluntat d’enriquir-nos i quan ens cau alguna joia literària entre les mans, la presentem als nostres companys, grans o petits, i l’exposem a la zona comuna deixant-la a l’abast de tothom pel pur plaer de compartir la font de pedagogia que ens proporcionen els contes, llibres de divulgació, novel·les, còmics, revistes…

Com a escola ens dediquem a educar als nostres infants des de la certesa que llegir és aprendre de la nostra pròpia vida i, amb aquest convenciment i fent honor al nom que rep la nostra escola inspirada en un poema d’en Joan Maragall sobre la princesa de l’Odissea “Nausica”, som i serem incansables en l’art de fer botar la pilota perquè aquesta flama mai s’apagui.

9- Les arts, l’esport i la cultura els fan créixer

L’escola és una part imprescindible del barri, una peça octogenària de la ciutat, una comunitat educativa pel món. El fet cultural, és a dir les arts i l’esport, engloba aquest procés vital i sortim cada cop més a treballar a fora l’aula. Ens impliquem en l’entorn cultural i natural i fem sortides periòdiques essent el millor aprenentatge per sentir-se part d’un tot.

Juntament amb els alumnes decidim o dissenyem visites, circuits i activitats als parcs, pels carrers, als mercats, als museus, caminant, o bé utilitzant transports públics que ens traslladen a indrets naturals i culturals i ens en fan protagonistes.

Gaudir d’activitats programades i pensades per cada projecte en concret és donar la importància i el tret distintiu que l’escola té la il·lusió d’oferir. Estem convençuts que la cultura s’activa des de la coherència pedagògica del contacte directe que fa créixer persones competents i felices del present per conquerir el futur.

… ah, i el principi número 10 millor que el descobreixis tu mateix.

VENIU I RESPIRAREU LA MÀGIA DE L’ESCOLA EN POSAR-HI ELS PEUS!

Scroll to Top