Concurs: “El gust per la lectura”- La cançó de la Malvarina

Un concurs ha sigut l’excusa per fer un treball interdisciplinari on la creació d’una cançó (La cançó de la Malvarina) i un videoclip ha esdevingut un producte final espectacular on el procés creatiu, de recerca, grupal i emocional ha sigut superlatiu.

Comença l’aventura

Amb la lectura del llibre Malvarina comença l’aventura i el procés creatiu, de recerca i de profundització fins a arribar a esdevenir una cançó inspirada en l’imaginari de les bruixes i centrada en la protagonista Malvarina.

És un treball interdisciplinar perquè el grup classe va tenir la voluntat de buscar un exalumne de l’escola que fa música i crear les seves pròpies cançons que també les canta perquè ens ajudés a fer la nostra.

Aadri, nom artístic de l’Adrià Roca no només va acceptar, sinó que es va comprometre en tot el procés creatiu des de l’inici on només hi ha idees, a la concreció final d’ajudar a trobar un so, ritme i significat al sentir de les nenes i nens respecte a com havien viscut el fet de les bruixes i la seva importància al llarg dels segles.

Procés de creació

Després de passar per diversos processos d’investigació i adquirir els aprenentatges que d’ells es deriven, vam voler posar lletra i música als nostres coneixements i a les emocions que ens va provocar el llibre.

L’activitat comença amb la lectura en veu alta dins la classe i es concreta en unes quantes sessions que ens ocupen ben bé dos mesos.

Les primeres sessions són per familiaritzar-nos fent dibuixos sobre bruixes, castells i recursos literaris específics de bruixes.

També ens concentrem en portar tota mena de llibres sobre bruixes i ens adonem que en la literatura universal aquesta figura té un paper primordial i molts cops malentès.

Comencem a familiaritzar-nos més fins a arribar a trobar la part amable, i entendre que molts cops hi ha hagut una mirada marginal sobre les dones que cuidaven amb encanteris i pocions màgiques.

La classe comença a reivindicar la bruixa com la gran víctima de temps enrere. El fet de la dona, el dia de la dona, també el relacionem amb el conte i amb la figura de la Malvarina.

Escrivim pòcimes màgiques que cadascú interpreta com vol i les fabriquem amb potets de vidre, coloraines i purpurines. També fem contes per Sant Jordi inspirats en la col·lecció de llibres de Malvalina.

Cançó de la MalvarinaL’aadri

L’aadri arriba a la quarta sessió i li tenim preparat uns murals fets per grups amb una pluja d’idees sobre els ingredients més rellevants que voldríem que sortissin a la futura cançó. Els hi exposem i comencem a treballar en equip més intensament.

En les següents sessions fem càsting de balls i veus. Repartim càrrecs: vestuari, decorats, ballarines, músics, cors i solistes.

Qualsevol proposta és acceptada, tots tenen veu i entre tots fem possible el que semblava impossible, posar-nos d’acord perquè tothom trobi el seu lloc i se senti reconegut i important dins el projecte.

Assagem i assagem. La pronunciació amb català, el ritme, la personalitat de les veus, les emocions de cadascú es posen en joc.

El gran dia: gravació

Arriba el dia de la gravació i anem a l’estudi de l’ aadri a on es realitzarà la maqueta final. L’escaleta que teníem ens serveix de pauta, però la improvització també es fa protagonista quan alguns infants que només acompanyaven volen cantar.

L’aadri i la seva amabilitat i passió fan que quasi bé tots vulguin provar el micròfon, arriscar i jugar. Només cal mirar les cares de felicitat per saber que el projecte ha valgut la pena.

La cançó de la Malvarina