Dins de la diversitat de metodologies existents en l’entorn escolar, n’hi ha una, el joc que, com a eina metodològica, indubtablement és un important instrument d’aprenentatge molt versàtil i complert:
- És aplicable a qualsevol àrea de l’ensenyament;
 - És adaptable a totes les edats i diferents nivells maduratius i cognitius;
 - És un tipus d’activitat lúdica, amb la qual, sense adonar-se’n, els infants estan adquirint un munt de coneixements, destreses i habilitats.
 - És un facilitador del desenvolupament i l’educació de l’infant.
 - És una activitat fonamentalment social que facilita el coneixement d’un mateix i dels altres.
 - Contribueix a la socialització i a la transmissió de valors.
 - Contribueix al desenvolupament integral de l’infant.
 - Dona l’oportunitat de cometre encerts i errors i aprendre’n d’ells, ajudant a entendre que l’error és part del procès.
 - Permet a l’infant desenvolupar el seu llenguatge.
 - Promou el plaer de la descoberta, despertant emocions en trobar-nos amb sorpreses.
 

Hi ha una gran diversitat de jocs
És poden classificar depenent de:
La capacitat que desenvolupen:
- Psicomotor (jocs sensorials i perceptius, jocs motors)
 - Cognitiu (jocs de manipulació i construcció, jocs d’experimentació, jocs d’atenció i memòria, joc lingüístics, jocs imaginatius)
 - Social (jocs simbòlics, jocs de regles, jocs cooperatius)
 - Afectiu (jocs de rol o dramàtics, jocs d’autoestima) actius, de moviment, de reconeixement, de lluita de sobretaula, tradicionals, online…
 
La intervenció de l’adult:
Depenent de la intervenció que fa l’adult, trobem el joc lliure, el dirigit i el presenciat.
L’espai físic on es realitza:
Segons l’espai, trobem els d’interior i d’exterior.
La dimensió social:
En aquí trobaríem el joc solitari, el joc paral.lel, el joc associatiu, el joc cooperatiu, el joc socialitzat i l’espectador, quan l’infant observa el joc dels altres, però no hi participa de forma activa.
El número de participants:
Tenint en compte el nombre de participants, en trobem que són per practicar i gaudir-ne en grup, i d’altres per jugar en parelles o individualment.
El material que s’usa:
Aquí tindríem els jocs amb o sense suport material
El grau de desenvolupament de l’infant en un moment donat, condicionarà el tipus i la manera de jugar, doncs els jocs evolucionen amb l’edat.

El joc a l’escola
A l’escola, ens trobem activitats de joc per tot arreu, com per exemple:
- A l’àrea d’Educació física
 - A l’àrea de llengua
 - A l’àrea de matemàtiques
 - A l’àrea de llengües estrangeres
 - A l’àrea de música
 - A l’hora de l’esbarjo
 
Els infants aprenen amb major facilitat a través del joc, perquè estan predisposats a l’activitat lúdica i s’hi dediquen amb plaer, per tant, què important és que el joc formi part de les nostres vides!


