A l’escola donem prioritat a la comunicació

Tenir l’oportunitat de veure com creixen els infants i com van construint dia a dia el seu llenguatge és un plaer inigualable.

Petits o grans van incorporant vocabulari i estructures lingüístiques que poden arribar a sorprendre enormement.

És coneguda la frase que diu “són esponges”. I ho són. És extraordinari i divertit sentir alumnes catalans i castellans incorporant l’anglès amb naturalitat i estrangers parlant català i castellà sense manies.

A l’escola donem prioritat a la comunicació

En els nostres principis educatius donem prioritat a la COMUNICACIÓ. Aprendre qualsevol idioma requereix desenvolupar la capacitat de comunicar-s’hi de manera efectiva, sense oblidar  l’afectiva. Si aconsegueixen això, els idiomes els faran universals. I aquest fet

Comunicació

Amb la diversitat cultural cada criatura viu la seva llengua o llengües a casa i n’adquireix de noves a l’escola.

Si parlem de l’aprenentatge del català, sobretot per part dels alumnes d’origen estranger, tenim molt present que aquest procés és llarg, especialment si es tracta d’adquirir la capacitat d’utilitzar-la  la llengua en un context acadèmic.

I si parlem de l’aprenentatge d’una segona o tercera llengua addicional pels alumnes catalans, també significa comunicar-s’hi de manera que ens entenguin.

Comunicació

És evident que quan comencen a parlar, amb quatre paraules ja sabem què és el que volen dir. Aquesta parla de supervivència es va enriquint a força de parlar-lis i, de mica en mica, van construint el seu llenguatge amb aportacions externes dels amics, companys de classe, dels adults que els envolten.

Amb el llenguatge transmetem i compartim idees, instruccions, emocions i sensacions, i enfortim els vincles socials.

Les metodologies i els suports específics són claus

Per implementar, en qualsevol dels casos, metodologies basades en enfocaments comunicatius, el professorat de l’escola té sempre en compte suports específics, sobretot durant el procés inicial d’aprenentatge.

Comunicació

Sabem que dins del context acadèmic, aprendre una llengua addicional és complex. Per anar encaixant formes, significats i usos, a vegades hem de ser pacients ja que pot implicar passar llargs períodes de silenci; així com la incorporació és gradual, no pretenem que sigui lineal, ja que hi pot haver aparents recaigudes o estancaments.

Importantíssim és també saber quines activitats mobilitzen l’aprenentatge, ja que aquest dinamisme va variant segons el procés en que es trobin.

De la mateixa manera que els alumnes aprenen els continguts quan estan preparats per fer-ho, tenim claríssim que no tothom aprèn al mateix ritme i és un aprenentatge irregular. Les interaccions amb altres parlants són claus i considerem que han de ser sobretot agradables.

A l’escola Nausica apostem per un ensenyament obert a les llengües a través de la immersió, l’acció educativa adequada, amb processos de reflexió i interacció controlada.

Evitem treballar la llengua seguint llistats de correcció sistemàtica i paradigmes morfològics. A canvi, articulem activitats significatives i contextualitzades en processos didàctics amplis i que tinguin sentit per als aprenents.

A la Nausica llegiran, jugaran, escoltaran lletres de cançons d’altres idiomes, interpretaran i fins i tot els animem a escoltar pelis i videojocs en versió original.

Així, també us diem que aprofitem doncs aquest moments de creixement fascinant, perquè en un tres i no res ens serà més difícil d’entendre l’idioma “adolescent” tan diferent al nostre.