Cada nena i nen gaudeix d’unes habilitats i capacitats pròpies, és per això que mirem de fer surar el talent de cadascú per tal de fomentar l’autoestima que farà que tinguin aprenentatges sòlids i significatius.
Que les metodologies emprades en el centre escolar siguin diverses és clau per aconseguir aquest objectiu.
Una de les estratègies que fem servir a Educació Infantil perquè es compleixi una part d’aquest principi és el del protagonista de la setmana.
Cada setmana un alumne porta objectes de casa seva: música, joguines, contes del seu interès i els exposa als seus companys. Quan passa això s’estableix entre ells una escolta i un diàleg brutal on la mestra realment només està al servei de l’alumne i al·lucina en veure com dialoguen i es respecten durant l’explicació. És una estratègia que quan la poses en marxa et sorprèn.
Com a mestre, descobreixes nous interessos i també profunditzes una mica més amb la personalitat de cada alumne. L’alumne té una vida fora de l’escola i d’aquesta manera tenim l’oportunitat de descobrir-la una miqueta més. Aquesta setmana fins i tot els més tímids, introvertits esdevenen tots uns organitzadors i gran gestor del grup classe.
Que entre ells s’escoltin i preguntin per les teves coses fa augmentar l’autoestima. L’aprenentatge s’esdevé entre iguals perquè es pregunten i resolen les respostes entre ells, tots junts.
Una vegada exposats i explicats els objectes arriba l’hora de jugar i veus que quan tenen un dubte d’alguna joguina busquen al protagonista perquè els hi expliqui. Veus com s’organitzen i gestionen el joc i les joguines. S’obre una nova mirada que produeixen canvis molt positius entre ells. D’aquesta manera hem descobert un músic, un matemàtic, uns quants actors i actrius, un parell de metges, d’escombriaires, bombers i policies.